کاربرد آزمون‌های روانی در مشاوره

محصول جدید

كتاب حاضر به عنوان منبعي جامع براي داوطلبان كنكور كارشناسي ارشد گرایش های مشاوره و داوطلبان گرايش روان‌سنجي و آموزش و پرورش كودكان استثنايي تأليف شده است.

۲۲,۰۰۰ تومان

از آنجا كه در سال‌|هاي اخير نبود منبعي جامع كه دربرگيرنده‌|ي كليه‌|ي مطالب و آزمون‌|هاي مهم و پر تكرار كنكور سراسري باشد، احساس مي‌|شد، بر آن شديم به تأليف كتابي بپردازيم كه مطابق با آخرين سرفصل‌|هاي موجود آزمون كارشناسي ارشد باشد و بتواند مشكلات داوطلبان و دانشجويان عزيز را در درس آزمون‌|هاي رواني تسهيل كند.
درس كاربرد آزمون‌|هاي رواني در مشاوره، كه در رشته‌|هاي مختلف و تحت عناوين ديگري همچون روان‌|آزمايي، شناخت آزمون‌|هاي رواني و سنجش و اندازه‌|گيري به عنوان واحد درسي و سرفصل آزمون‌|هاي ورودي مقاطع مختلف دانشگاه گنجانده شده، از دروس مهم و كاربردي است كه دانشجويان رشته‌|هاي مشاوره، روانشناسي و روان‌|سنجي نياز دارند آن را در طول دوره‌|ي تحصيلي بگذرانند. اما در اين بين مطالعه‌|ي اين درس به ويژه براي كنكور كارشناسي ارشد اهميت خاصي دارد و خواندن آن براي بسياري از داوطلبان كنكور به صورت امري دشوار و غيرمتعارف درآمده است، از اين نظر وجود كتابي جامع كه بتواند فهم مطالب را تسهيل كند و با ارائه مثال‌|هاي روشن و متعدد، به خواننده ياري رساند، اهميتي دوچندان پيدا مي‌|كند.
خوانندگان محترم بايد بدانند كه در مطالعه كتاب‌|هاي مربوط به آزمون‌|هاي رواني نكاتي وجود دارد كه توجه به آن‌|ها ضروري است. همچنين براي آشنايي بيشتر و كامل‌|تر خوانندگان با آزمون‌|ها و تفكيك آن‌|ها از همديگر به علت دارا بودن آزمون‌|هاي عملي، بهتر است علاوه بر مطالعه‌|ي بحث‌|هاي نظري و تاريخچه‌|‌|ي روانشناسي آزمون‌|ها، از نزديك نيز با آن‌|ها آشنايي پيدا كنند؛ البته اين كار مستلزم علاقه، صرف انرژي و زمان فراواني است. شايد دانشجوياني كه از اين گونه كتاب‌|ها براي آمادگي جهت آزمون‌|هاي ورودي دانشگاه استفاده مي‌|كنند، زمان كافي براي اين كار را نداشته باشند، اما زماني كه با يكي از آزمون‌|ها از نزديك آشنايي پيدا كنند و آن را به صورت عملي به كار ببندند، مطلب و محتواي آزمون‌|ها و شيوه‌|ي اجراي تفسير آن‌|ها بهتر از چندين بار خواندن صرف آن‌|ها ملموس‌| و عيني خواهد بود. براي مثال تجربه‌|ي شخصي خودم را نقل مي‌|كنم؛ زماني كه آزمون MMPI را در دانشگاه بر روي آزمودني اجرا كردم، با يك بار مطالعه روي مطالب مربوط به اين آزمون تمامي چيزهايي كه در كلاس آموخته بودم و در جريان به كار بستن آزمون مشاهده نمودم، برايم تداعي شده و پس از آن، از مطالعه‌|ي كتاب‌|هاي ديگر براي تسلط بر آن تا حدود زيادي بي‌|نياز شدم.
همچنين دانش انگليسي خواننده نيز تا حدودي در يادگيري بهتر مطالب تأثيرگذار است. براي مثال در فراگيري آزمون رورشاخ كه محتواها و تعيين‌|كننده‌|ها با حروف اختصاري نشان داده مي‌|شوند كه نمادي از معادل انگليسي آن است، با دانستن اينكه F نمادي از Form (شكل) و H نمادي از Humanistic (بشردوستي و همنوع‌|گرايي) است، مي‌|توان به راحتي به سؤالات مربوط به آن‌|ها پاسخ داد.
همچنين در رابطه با مطالعه‌|‌| آزمون‌|هايي كه داراي خرده مقياس‌|هاي فراواني‌|اند مانند CPI، اگر مطالب و توضيحات مربوط به هر يك از خرده مقياس‌|ها به صورت مفهومي ياد گرفته شوند و در ذهن سازمان‌|دهي شوند، كار خواننده بسيار راحت‌|تر مي‌|شود تا اينكه بخواهد به صورت ريز و جزئي تمامي جملات و عبارات مربوط به هر يك از خرده-مقياس‌|ها را حفظ كند. در بسياري از آزمون‌|ها، دانستن ويژگي‌|هاي مربوط به يك صفت يا اختلال كفايت مي‌|كند و لزومي ندارد كه خواننده توضيحات آن را از بر كند.
كتاب حاضر در وهله‌|ي اول به عنوان منبعي جامع براي داوطلبان كنكور كارشناسي ارشد در گرايش‌|هاي مختلف مشاوره و سپس داوطلبان گرايش روان‌|سنجي و آموزش و پرورش كودكان استثنايي تأليف شده است.

زبان فارسی
نویسنده/نویسندگان ابوالفضل كرمی(عضو هيأت علمی دانشگاه علامه طباطبايي)،سيد رحمان حسينی
ناشر مدرسان شریف
سال انتشار 1395
نوبت چاپ پنجم
تعداد صفحات 278صفحه

نوشتن دیدگاه

کاربرد آزمون‌های روانی در مشاوره

کاربرد آزمون‌های روانی در مشاوره

كتاب حاضر به عنوان منبعي جامع براي داوطلبان كنكور كارشناسي ارشد گرایش های مشاوره و داوطلبان گرايش روان‌سنجي و آموزش و پرورش كودكان استثنايي تأليف شده است.

محصولات مرتبط