محصول جدید
کتاب دختر پرتقالی نوشته یاستین گردر نویسنده مشهور نروژی است. یاستین گردر رمان دختر پرتقالی را دو سال بعد از نگارش رمان «مرد داستان فروش» منتشر کرد. حال و هوای رمان «دختر پرتقالی» تشکیل شده از یک داستان کلی با روایت هایی گوناگون، حول محور پرسش های فلسفی فراوان. اثری نسبتاً خوب با دیالوگ های تأثیر برانگیز است.
این محصول در انبار موجود نیست
اخطار: آخرین موجودی فعلی!
تاریخ در دسترس بودن:
دختر پرتقالی
کتاب دختر پرتقالی نوشته یاستین گردر نویسنده مشهور نروژی است. یاستین گردر رمان دختر پرتقالی را دو سال بعد از نگارش رمان «مرد داستان فروش» منتشر کرد. حال و هوای رمان «دختر پرتقالی» تشکیل شده از یک داستان کلی با روایت هایی گوناگون، حول محور پرسش های فلسفی فراوان. اثری نسبتاً خوب با دیالوگ های تأثیر برانگیز است.
دریافت کننده :
* فیلدهای مورد نیاز
یا لغو
نویسنده در این رمان در مواردی بسیار از واژه «معما» استفاده کرده است. برای درک بهتر جهان (معمای فکری و ذهنی). نویسنده می نویسد: «شاید حل معما درون خودمان باشد. از آن جا که ما در این جا هستیم. پس ما خود جهانیم اما شاید آفرینشمان تکمیل شده باشد. بدیهی است که تکامل جسمانی انسان ها از تکامل فکری و روانی آنها پیشی گرفته است. شاید اصل و ماهیت روح و روان، یعنی عاملی لازم و ضروری برای شناخت کائنات، در این جهان وجود خارجی داشته باشد».
از لحاظ موضوعی اساس داستان بر محور چند سؤال و داستانی عاطفی و عشقی می گذرد. دختر پرتقالی از قبیل عشق های تکراری و نرسیدن های لیلی و مجنون نیست، بلکه عشق انسان هایی را بیان می کند که زندگی کاملاً معمولی و البته کمی پرتقالی دارند. عشقی که با هزار راز و پرسش و داستان پردازی آغاز می شود و خواننده را در جریان زوایا و سؤالات دیگری درباره زندگی معمول و روزمره مان قرار می دهد. سؤالی که شاید همه مان به آن فکر کرده باشیم. این که ما فقط یک بار در این دنیا زندگی می کنیم و اگر بنا بر انتخاب ما بود آیا زندگی در زمین را انتخاب می کردیم یا نه؟
داستان بر روی یک خط صاف و مستقیم با یک حادثه (و آن کشف دست نوشته های پدر) آغاز و بدون هیچ حادثه ای کشش دار با خلق سؤالات فلسفی درونی انسانی به پایان می رسد. در واقع خواننده از نگاه راوی به سؤالات مهیج و تکان دهنده و پاسخ های درونی نویسنده که توسط راوی پرسیده و در مسیر داستان روایت می شود به «پاسخ» (در نهایت، پاسخی که خود نویسنده به تمام سؤالات فلسفی می دهد) می رسد!
رمان دختر پرتقالی گفتگوی فلسفی و شاعرانه بین پدر و پسری است که در دو زمان مختلف زیسته اند. داستان توسط راوی، پسری پانزده ساله روایت می شود. اسمش «جرج رِد» است و به همراه مادرش، یورگن (ناپدری) و میریام (خواهر کوچک و هجده ماهه) زندگی می کنند. جرج که در 4 سالگی پدرش فوت کرده است، 11 سال پس از مرگ پدر به طور اتفاقی دست نوشته ای از وی پیدا می کند که خطاب به او نوشته شده است. در حالی که پدرش (پزشک هم بوده) یازده سال پیش به دلیل ابتلا به بیماری صعب العلاجی از دنیا رفته بود و در آستانه ی مرگ، نامه ی دور و درازی برای پسرش از خود به جا گذاشته بود و در آن از چگونگى آشنایى خود با دختر پرتقالى در سن 19 سالگى در متروى فرونگر سخن گفته است: «از این که با مشاهده پاکت پرتقال در دست دختر پرتقالى به فکر کمک به او بوده و نیز از پیامدهایى که این کار براى او داشته است (ریختن پرتقال ها روى زمین). در این حال دختر او را بابانوئل خطاب کرده و در ایستگاه بعدى از قطار پیاده شده است. پس از چند هفته آنها دوباره یک دیگر را در کافه تریا می بینند. در بخشى از داستان، پدر میگوید: این دختر پرتقالى مافوق طبیعى که بود؟ اسم مرا از کجا می دانست؟ چرا پس از شش ماه به دیدن من متمایل شده است؟ چرا این همه پرتقال می خرید؟ چرا در بازار روى پرتقال دقت خاصى داشت و مانع می شد تا فروشنده دو پرتقال شبیه به هم بردارد؟ شاید دختر پرتقالى به نوعى بیمارى جدى دچار بود. براى همین به او رژیم پرتقال داده باشند!»
به گفته مادرش، بیشترین غم و اندوه پدر در آستانه مرگ این بوده که پیش از آن که بتواند پسرش را بشناسد، باید بمیرد. پدر داستان دختر پرتقالی را نوشت که وقتی جرج رِد بزرگ شد آن را بخواند و بتواند آن را درک کند. «در واقع او نامه ای به آینده نوشت».
داستان توسط راوی طوری روایت می شود که به گونه ای خواننده احساس می کند شخصیت داستانی، خود نیز خالق شخصیت پدرش و یا توسط نویسنده در نقش پدر خلق شده است.
لحن راوی پرسشگر است. همه شخصیت های داستان، جزء پدر، پسر و دختر پرتقالی کم رنگ است. انگار نویسنده در این کتاب سعی نداشته خواننده را درگیر شخصیت های فراوان داستانش کند.
کشمکش های درونی پدر و پسر که با روایت جزئیات تصویری و دیالوگ ها و واکنش های نسبتاً پر اهمیت شخصیت پدر در برابر سؤال های بی پاسخ درون مغزش نشان داده می شود. تعلیق نسبتاً کم رنگی برای ادامه دادن داستان در ذهن خواننده کنجکاو ایجاد می کند و خواننده با ادامه ی داستان، لایه های پنهان شخصیت پدر را بیشتر می تواند کشف کند.
رمان، روان و ساده است و نمی توان گفت جذاب و خوشخوان است. جملات به صورت سؤالی و گاهی شعاری مقابل چشمان خواننده هویدا می گردد. اما خواننده را مجبور نمی کند به یک نفس، خواندن داستان را به پایان برساند.
درباره نویسنده
یاستین گردر نویسنده سرشناس نروژی، چند رمان، داستان کوتاه و کتاب کودک را در کارنامه خود دارد. او به عنوان یک نویسنده روشن فکر شناخته می شود و کتاب هایی که از زاویه دید کودکان می نویسد بسیار مورد توجه هستند. در این کتب او از تکنیک متافیکشن (فراداستانی) و داستان در داستان استفاده می کند و سعی در کاوش حس شگفتی کودکان نسبت به دنیا دارد.
یاستین گردر در خانواده ای تحصیل کرده در اسلو پایتخت نروژ متولد شد. او از ابتدا علاقه ی عمیقی به مطالعه، نوشتن و تدریس داشته و در رشته های الهیات و زبان های اسکاندیناوی تحصیل کرده است. اولین فعالیت ادبی او بعد از ازدواجش و با همکاری در نوشتن چندین کتاب درسی در مورد الهیات و فلسفه انجام شده است. پس از آن او سال ها در یک دبیرستان به تدریس فلسفه پرداخت و انتشار کتاب هایش از سال ۱۹۸۶ آغاز شد و در سال ۱۹۹۰ برای کتاب راز فال ورق، جایزه منتقدین ادبیات نروژ و جایزه ادبی وزارت امور علمی و فرهنگی را از آن خود کرد. از ۱۹۹۰ تا ۲۰۰۵ او به طور مکرر برنده چندین جایزه معتبر در نروژ و اروپا شده است.
تعهد عمیق و شخصی یاستین گردر به دانش، خوانندگان بسیاری را در سراسر دنیا به تفکر و تعمق درباره خود و دنیای پیرامونشان واداشته است و مسائل اعتقادی و فلسفی را در قالب داستان های ساده و در عین حال رمزآلود بیان می کند که فهم و درک آن را برای تمام افراد امکان پذیر می سازد. کتاب هایی از قبیل دنیای سوفی، راز فال ورق، دختر پرتقالی، دختر رهبر سیرک (مرد داستان فروش)، مایا، درون یک آینه درون یک معما، راز تولد، زندگی کوتاه است، سلام کسی اینجا نیست؟، کتابخانه سحرآمیز بیبی بوکن و قصر قورباغه ها به فارسی ترجمه شده و به چاپ رسیده اند.
از نظر گردر طبیعت بسیار اعجاب انگیز است و این جهان همانند یک افسانه است که قوانین خاص خودش را دارد و همه ما در این افسانه بزرگ که ماهیتش برای مان قابل درک نیست، زندگی می کنیم. این زندگی می تواند حاوی چیزهای خوبی باشد که البته فکر کردن به این که روزهای زیادی از آن باقی نمانده می تواند دخل آدم را بیاورد. (این زندگی برای تمام کسانی که به درک این حقیقت بسیار مهم رسیده اند که «سرانجام روزی زندگی تمام می شود» کوتاه است. اما همه آدم ها قادر به درک این موضوع مهم نیستند.). از نظر او درست است که ما فقط یک بار به این دنیا می آییم و می توانیم غم از دست دادن زمان هایی را بخوریم که امکان دیدنشان را نداریم؛ اما در عین حال به این فکر نمی کنیم که تجربه کردن همین ایامی که در آن به سر می بریم هم واجد خوش شانسی می تواند باشد.
اکثر کتاب های گردر در اختصاص با نوجوانان و سنین کمتر نوشته شده است و نگاهی که به مسائل و زندگی دارد، به حالت دایره المعارف و زمینه اطلاعاتی در قالب داستان شکل می گیرد. در حالی که با خواندن کتاب های او می توانیم در مورد برخی مسائل اطلاعات خوبی به دست آوریم. گردر در داستان هایش، اشاره ی زیادی به تفکر و پرسش در مورد فلسفه و عالم هستی دارد و در فضای ناآرام و جادویی کتاب هایش، انسان را به فکر وامی دارد.
زبان | فارسی |
نویسنده/نویسندگان | یوستاین گاردر |
مترجم | مهوش خرمیپور |
ناشر | تندیس |
سال انتشار | 1395 |
نوبت چاپ | هفدهم |
سایز (قطع یا اندازه) | رقعی |
تعداد صفحات | 188 صفحه |
وزن | 217 گرم |
شابک | ۹۷۸۹۶۴۸۹۴۴۱۳۶ |
جلد | شومیز |
دختر پرتقالی
کتاب خوبی بود... وقتی شروع به خوندن کردم، غرق کتاب شدم ... ارزش خوندن داره
دختر پرتقالی
کتاب خیلی جالبیه،البته قبول دارم اوایل کتاب خسته کننده است،اما یوستین گوردر نویسنده ای که بعضی کتابهاش اینجورین، زمانی که از خسته کننده بودن کتاب داری کلافه میشی ،تیر خلاص رو میزنه، و هیجان ، زیبایی و اصل مطلبی رو که میخواسته به خواننده منتقل میکنه، جدا یکی از بهترین نویسندگان معاصره، عاااااالیه
دختر پرتقالی
من کتاب دختر پرتقالی رو چند سال پیش مطالعه کردم
حس عجیبی بهش دارم
اولین کتابی بود که تمام افکار و رویا هامو درونش دیدم
در نوع خودش بی نظیر بود.
کتاب تابستان آن سال، کتابی فوق العاده زیبا درباره مردی به نام جک می باشد که بیمار و در انتظار مرگ است اما ناگهان همه چیز تغییر کرده و همسرش به جای او می میرد.
رمان «اولین تماس تلفنی از بهشت» اثر میچ البوم، حاوی روایت هایی از بهشت و معجزه است. در این داستان، تلفن تعدادی از ساکنان شهری کوچک زنگ می خورد و آن سوی خط کسانی هستند که با صدای واقعی قبل از مرگشان اعلام می کنند که هم اینک در بهشت هستند.
کتاب «پیش از آن که بخوابم» درمورد زنی است که در اثر یک سانحه حافظه اش دچار مشکل شده است و هر روز صبح همه اتفاقات رخ داده پیش از خواب را فراموش می کند.
رمان «ادیپ در جاده» درمورد شخصیتی به نام اُدیپ است که نادانسته پدرش را کشته و در ناآگاهیِ محض با مادر خود وصلت کرده است، پس از برملاشدنِ حقیقت، چشمانِ خود را كور می کند و قدم در جاده ای می گذارد که از پایانش هیچ نمی داند.
روایت داستان «زندگی اسرارآمیز» خواننده را در جریان تلاش های لی لی برای شناخت خود و درک حقیقت مربوط به گذشته پرفراز و نشیبش قرار می دهد. اما او قبل از هر چیز، باید با حقیقت تلخی راجع به مادرش و مرگ اسرارآمیز او روبه رو شود.
جز از کل در مورد پدر و پسری است که هر کدام از یک زاویه خاص و متفاوت با عامه مردم به زندگی و اتفاقات آن نگاه می کنند. پدر با باورهای خاص و گاه عجیب خودش سعی می کند پسرش، جسپر را به بهترین شکل ممکن تربیت کند و به همین خاطر داستان زندگی خودش را از همان دوران کودکی برای او تعریف می کند.
رمان پاییز فصل آخر سال است از حال و هوای زنانی میگوید که در دوراهیهای زندگی دست و پا میزنند و به دنبال راهی برای خلاصی از گذشته و آینده، دوباره شاد زیستن یا کنار گذاشتن رویاها و با واقعیت زندگی کردن هستند.
ریگ روان جدیدترین اثر استیو تولتز پس از رمان تحسین شده جزء از کل است. تولتز در مصاحبه ای گفته جزء از کل را درباره ترس از مرگ نوشته و ریگ روان را درباره ترس از زندگی.
هاینریش بل، برنده نوبل ادبیات، در رمان عقاید یک دلقک، به خوبی توانسته شرایط کشورش در زمان هیتلر را از نظر تاریخی، اجتماعی، سیاسی و … برای خواننده ترسیم کند و با کمک کاراکتر هانس، مردی افسرده که ماسک بر چهره زده و به دنبال سرنوشت مبهمی به خانه اش بازگشته است، شرایط را برای خواننده ملموس می سازد.
عامه پسند رمانی است که مي توان آن را در رده ادبيات پليسي به شمار آورد، اما در این اثر هيچ جنايتي اتفاق نمي افتد و در عین حال دارای طنزهای زیادی هم می باشد.
کتاب بهترین شکل ممکن مجموعه ای است شامل ۶ داستان که هر کدام از داستان ها در یکی از شهرهای شیراز، تهران، مشهد، اهواز، اصفهان و بندر انزلی اتفاق می افتد.
بکمن در رمان تراژیک - کمیک مردی به نام اوه، احساس هایی مثل عشق و نفرت را به زیبایی به تصویر می کشد و انسان و جامعه مدرن را در لفاف طنزی شیرین و جذاب نقد می کند.
جای خالی سلوچ، بعد از کلیدر، قویترین اثر دولت آبادی می باشد. این رمان، داستاني است كه بر اساس تقليدي نزديك به واقعيت از آدمي و عادات و حالات بشري نوشته شده باشد و به نحوي از آن جا شالوده جامعه را در خود تصوير و منعكس كند.
«سه قصه» از چهار داستان به نام های «بالشی پُر از پَر سفید»، «خروس سفید»، «ماه بر پیشانی» و «سرگذشت فنچ ها» تشکیل شده و پوریا علمی، طنزپرداز مطرح کشورمان مقدمه آن را نوشته است.
رفتیم بیرون سیگار بکشیم هفده سال طول کشید شامل نه داستان از هفت نویسنده معاصر روس است که در ابتدای هر داستان یک صفحه به شرح حال و فعالیت های نویسنده اختصاص داده شده است.
کتاب اسکارلت دهه شصت مجموعه شعری از سجاد افشاریان است. اشعاری که عموماً روحی عاشقانه در آنها دیده می شود.
کتاب «مردم در سیاست ایران» نوشته یرواند آبراهامیان، شامل ۵ مقاله از این تاریخ نگار است. موضوع محوری پژوهش های این کتاب، تغییرات و تحولاتی است که نه از گذر گفت وگوها و بده بستان های سیاستمداران حرفه ای پشت درهای بسته، بلکه به واسطه حضور مردم در خیابان یا همبستگی اصناف و جمعیت ها برای رسیدن به خواست هایی جمعی به دست آمده است.
فرار از اردوگاه 14 روایت مستندی است از زندگی در یکی از مخوف ترین و امنیتی ترین اردوگاه های زندانیان سیاسی در کره شمالی.
ماجرای کتاب برادران سیسترز درباره زندگی دو برادر به نام های ایلای (راوی ماجرا) و چارلی با نام خانوادگی سیسترز است که به عنوان دو آدم کش، شهرت زیادی دارند.
رمان غول مدفون یکی از رمانهای محبوب نوبلیست ژاپنی یعنی «ایشی گورو» است. این کتاب حکایتِ زندگیِ زوجی است در میان مردمی که چیزی از گذشته خود به یاد نمی آورند. خود آنها هم تنها یادشان می آید که زمانی پسری داشته اند و می دانند که به جست و جوی او باید پا در راهِ سفری سحرآمیز گذاشت.
ایده محوری «ابله» همان طور که خود «داستایوفسکی» در یک نامه نوشته، «ارائه تصویر کامل از یک انسان زیبا» است. پرنس «میشکین» ابله مقدس روسی و از تبار «دون کیشوت» است، یک نوع مسیح در جهانی غیرمسیحی.
رمان «خانه لهستانی ها» نوشته مرجان شیر محمدی است، هر چند که بیشتر او به عنوان یک بازیگر شناخته می شود، اما نویسنده ای است با چند داستان و رمان که بعضاً آثارش با تحسین اهالی ادبیات وهمین طور اقبال مخاطبان مواجه شده است.
از دو که حرف می زنم از چه حرف می زنم نوشته هاروکی موراکامی در واقع خاطرات مرتبط با دوندگی هاروکی موراکامی و نقش آن در نویسندگی و زندگی حرفه ای وی است.
کتاب مو قرمز اثر اورهان پاموک نویسنده نامدار ترک و برنده جایزه نوبل ادبیات است. پاموک در این رمان با خلاقیتی که دارد افسانه ها و اسطوره ها را با واقعیت پیوند می دهد و ماجرایی جذاب با پایانی غافل گیر کننده و فراموش نشدنی می آفریند.
کتاب افشاگر گریشام چندین هفته پرفروشترین کتاب در زمینه ادبیات داستانی بوده است. نیویورک تایمز در مطلب خود کتاب «افشاگر / The Whistler» را نسبت به کتاب پیشین این نویسنده «وکیل دغل / Rogue Lawyer» گام بلندی به جلو دانست.
کتاب چراغ ها را من خاموش می کنم اثر زویا پیرزاد یکی از معروف ترین کتاب های دهه هشتاد است. این رمان از هنگام انتشار تاکنون بسیار مورد استقبال مخاطبین قرار گرفته است، به گونه ای که تاکنون به چاپ هفتادم رسیده است. بیشتر مخاطبان داستان معاصر فارسی این کتاب را خوانده اند. فرانکلین لوئیس ترجمه انگلیسی این کتاب را با عنوانThings We Left Unsaidدر سال ۲۰۱۲ منتشر...
کتاب عادت می کنیم اثر زویا پیرزاد یکی از پرفروش ترین رمان های حال حاضر محسوب می شود. این رمان برشی از زندگی سه زن ایرانی، دختر و مادر و مادربزرگ در تهران دهه ی 80 شمسی است. دختر درگیر مسائل و خواسته های نسل خود است، مادربزرگ هنوز غرق در گذشته ای است که کمابیش ساخته و پرداخته ی ذهن راوی قصه آرزوست.