محصول جدید
رمان ترلان نوشته فریبا وفی برای نخستین بار در سال 1382 منتشر شده و پس از آن در سال جاری در میان ۱۰ اثر از نویسندگان آسیایی و آفریقایی که در سال ۲۰۱۷ به زبان آلمانی ترجمه شده بودند، به انتخاب مخاطبان به عنوان برترین اثر معرفی و در نمایشگاه کتاب فرانکفورت جایزه خود را دریافت کرد.
این محصول در انبار موجود نیست
اخطار: آخرین موجودی فعلی!
تاریخ در دسترس بودن:
ترلان
رمان ترلان نوشته فریبا وفی برای نخستین بار در سال 1382 منتشر شده و پس از آن در سال جاری در میان ۱۰ اثر از نویسندگان آسیایی و آفریقایی که در سال ۲۰۱۷ به زبان آلمانی ترجمه شده بودند، به انتخاب مخاطبان به عنوان برترین اثر معرفی و در نمایشگاه کتاب فرانکفورت جایزه خود را دریافت کرد.
دریافت کننده :
* فیلدهای مورد نیاز
یا لغو
ترلان دومین رمان این داستان نویس معاصر است. فریبا وفی در کارنامه کاری خود آثار دیگری چون پرنده من، رویای تبت، ماه کامل می شود، بعد از پایان و رازی در کوچه ها را نیز دارد. وی همچنین برگزیده جوایز ادبی هوشنگ گلشیری، یلدا و مهرگان نیز هست.
این رمان روایت زندگی زن جوانی با عنوان ترلان را بازگو می کند که به همراه دوستش رعنا برای گذراندن یک دوره آموزشی برای تصدی یک شغل به تهران می آیند و در این میان ترلان تصمیم می گیرد در کنار این فعالیت به نوشتن نیز روی بیاورد. دو دختر جوان که به دنبال یافتن شغل سر از آموزشگاه پاسبانی در می آورند. محیطی خشن و ناآشنا. پر از فرمان های نظامی و قوانین دست و پاگیر. محیط آموزشگاه با دخترانی که هر کدام از شهری آمده اند سطر به سطر نشان داده می شود. راوی رفته رفته با داستان های هر کدام آنها آشنا می شود و در کنارش، داستان خودش را هم دارد. او می خواهد نویسنده شود، اما نوشتن با آن محیط در تعارض است. ترلان در پی حل این تعارض است و در کش و قوس ماجراهای داستان به خواست درونی خود نزدیک می شود.
ترلان قصه دخترى است که به نظر مى رسد مرزهاى جوانى را با بلندپروازى ها و محال اندیشى هاى خاص دوران جوانى پشت سر گذاشته است. آغاز جوانی اش همزمان بوده با روزها و سال هاى سرنگونى رژیم پهلوى زمانى که بسیارى از جوانان را ایده عدالت هیجان زده مى کرد تا به عضویت یکى از گروه هاى غیر اسلامى اپوزوسیون درآیند. در آغاز روحیه انقلابى یک دختر جوان توصیف می شود تا بعد نویسنده این روحیه انقلابى و معترض را در تضاد و تقابل با روحیه نظامیگرى پادگان دختران قرار دهد: ماجراى بزرگ ملت به کمکش آمد. دگرگونش کرد. ایده عدالت هیجان زده اش مى کرد. پنهان از چشم پدر به تظاهرات رفت و خیلى زود به شورشى جوان خانواده تبدیل شد.
ترلان قرار است براى گریز از چون و چراهاى تکرارى خانواده و شاید براى تحقق بخشیدن به آرزوهاى ناکام مبارزه در راه عدالت پس از یک دوره آموزشى به عضویت نیروى انتظامى در آید. این مضمون با طرح پلیس زن که در سال هاى اخیر مطرح شده و به مرحله عمل نیز رسیده در ارتباط است. درونمایه محورى این شهر نمایش دهنده تضاد عمیقى است که میان نیازهاى زنانه و قانونمندى هاى سخت گیرانه محیطى مردانه به نام پادگان وجود دارد. ترلان و رعنا دوست و رفیق نوجوانى و جوانى در روزهاى هیجان زدگى کشتن و کشته شدن در راه خلق پس از گذشت سال ها، حالا تصمیم گرفته اند از شهر خود کوچ کنند و راهى پایتخت شوند تا در یک مرکز آموزشى شبانه روزى تعلیم ببینند و به قول راوى نویسنده پاسبان شوند.
ترلان براى فرار از خانه اى که در آن احساس نشاط و سرزندگى نمی کند به پادگان یا همان مرکز آموزشى نظامى مى رود، پادگانى دخترانه یا زنانه که در آن دخترها و زن ها نمی توانند تبدیل به مرد شوند! اما به قول ترلان هر چه هست می تواند او را در بلندایى قرار دهد که دور از ماجراهاى خاله زنکى احمقانه است. پاسبان زن می تواند با قد و بالایى بلند که لازمه چنین شغلى است، روبروى مردها و حتى اندکى بالاتر از آنها بایستد و حرفش را بزند. همه انگیزه ترلان براى رفتن در کنجکاوى خلاصه مى شود و یا رفتن از مرحله اى به مرحله دیگر و چشیدن طعم گس ماجراهایى دیگر:
«فکر کرد ماجرا همین است ایستادن روی بلندی و از آنجا به دیگران نگاه کردن … حسی بود که به جستجوی دوباره اش می ارزید. اگر چه دیگر نه هدف عالی بود نه وسیله. هیچ چیز هیچ چیز را توجیه نمی کرد … اما باز هم یک بلندی بود که می توانست بالای آن در ماجراهای احمقانه طناز و دخترخاله ها شریک نشود. در پایان دخترهایی بودند که می توانستند لقب های نه چندان شایسته قبلی شان – دراز بی مصرف و نردبان – را دور بیندازند و با احساس قدردانی از قد و اندازه شان شانه ها را برای درجه ای که قرار بود سال بعد روی آنها زده شود صاف نگه دارند».
رعنا که ذهنیت و شخصیتی هم جنس ترلان دارد، پس از شکست خوردن در رسیدن به آرمان های بلند پروازانه ای همچون رفتن به الجزایر یا کوبا برای ادامه مبارزات به مرکز آموزشی شبانه روزی می آید تا تعلیم ببیند و پلیس شود. نویسنده به خوبی از پس توصیف تنش ها و کشمکش های درونی و بیرونی دختران خوابگاه آن مرکز در مقابل قوانین مردانه یک پادگان نظامی برآمده است.
زنان و دختران خوابگاه هر یک نماد وجهی از شخصیت زنانه اند شخصیت های تک بعدی که در هم آمیختن آنها و خلق شخصیتی جدید نیز آدمی زنی متعادل و رو به تکامل پدید نمی آید. فیروزه سبک سر و بذله گوست و تنها خصیصه بارز حضورش در رمان مزه پرانی و مسخره کردن این و آن است. مینا با رویاها و خواب های سانسورشده اش دختری است در آرزوی شاهزاده ای سوار بر اسب. او پنهان از چشم دیگران سیگار می کشد ماتیک می زند و خواب هایش پر از تصاویر ممنوعه اند! ارشد خوابگاه پیردختری است که شب ها با چادر سیاه می خوابد صورتش پشمالوست و هنرش لو دادن شیطنت های دخترانی که برای پاسبان شدن ساخته نشده اند. بقیه دختران خوابگاه نقش پر رنگی در جریان شخصیت پردازى داستان ایفا نمی کنند و فقط حضور دارند تا ازدحام حضورشان رعنا و ترلان شخصیت های محوری قصه را خسته و دلزده کند. شخصیت هایی که نماد رویاپردازی و خیال پروری های سیاسی بوده اند و حالا با وجود همه کتاب هایی که خوانده اند و میتینگ هایی که رفته اند در رودررویی با زندگی و کسالت و بیهودگی روزمرگی ها به شدت احساس ناتوانی می کنند.
- ترلان سرش را تکان می دهد. به همین سادگی کلمات محکم و آشنای زندگی اش بی مصرف شده بودند. به درد نوشتن انشای سوزناک می خوردند، ولی به کار توضیح زندگی جدیدش نمی آمدند. زندگی اش عوض شده بود و کلماتش نه. کلمات عاریه ای جدیدی را در اختیارش گذاشته بودند اما آنها مثل مورچه های سیاه از سر و رویش بالا می رفتند، گوشت تنش را گاز می گرفتند و عذابش می دادند. باید به رعنا بگوید که کلمات خودش را می خواهد، کلماتی که مثل گیاهانی ترد و نازک با دست های خودش پرورده باشد. مال خودش باشد.
- رعنا وفادار است. فراموشش می کنی، ولی از دستش نمی دهی. می دانی گار برود یک روز برمی گردد و اگر تو بروی و سال ها بعد برگردی پیشش در آغوشت می گیرد.
- نمی شود از کنار تو هم ساده رد شد. آدم بی اراده بر می گردد و به تو نگاه می کند.
چرا؟
چون تو به آدم نگاه می کنی.
- دشمن مشترک می تواند آدم ها را با هم آشنا کند، ولی فقط دوست مشترک آن ها را به هم نزدیک می کند.
- وقتی زیاد به رفتن فکر کنی، سفر را آغاز کرده ای.
- به همین سادگی کلمات محکم و آشنای زندگی اش بی مصرف شده بودند.
- زندگی چیز فوق العاده و عجیب غریبی نیست. همین است که می بینی. مهم این است که دوربین را کجا بگذاری.
زبان | فارسی |
نویسنده/نویسندگان | فریبا وفی |
ناشر | نشر مرکز |
سال انتشار | 1396 |
نوبت چاپ | نوزدهم |
سایز (قطع یا اندازه) | رقعی |
تعداد صفحات | 194 صفحه |
وزن | 226 گرم |
شابک | 9789643057725 |
جلد | شومیز |
کتاب ترلان
نمی خوام بگم کتاب خوبی بود یا کتاب بدی بود ولی به نظرم ریتم بدی نداشت و وقتی شروعش کردم تا وقتی که تمومش کردم اصلا احساس خستگی نکردم و آخرشم راضی بودم از خوندنش
کتاب تابستان آن سال، کتابی فوق العاده زیبا درباره مردی به نام جک می باشد که بیمار و در انتظار مرگ است اما ناگهان همه چیز تغییر کرده و همسرش به جای او می میرد.
رمان «اولین تماس تلفنی از بهشت» اثر میچ البوم، حاوی روایت هایی از بهشت و معجزه است. در این داستان، تلفن تعدادی از ساکنان شهری کوچک زنگ می خورد و آن سوی خط کسانی هستند که با صدای واقعی قبل از مرگشان اعلام می کنند که هم اینک در بهشت هستند.
کتاب «پیش از آن که بخوابم» درمورد زنی است که در اثر یک سانحه حافظه اش دچار مشکل شده است و هر روز صبح همه اتفاقات رخ داده پیش از خواب را فراموش می کند.
رمان «ادیپ در جاده» درمورد شخصیتی به نام اُدیپ است که نادانسته پدرش را کشته و در ناآگاهیِ محض با مادر خود وصلت کرده است، پس از برملاشدنِ حقیقت، چشمانِ خود را كور می کند و قدم در جاده ای می گذارد که از پایانش هیچ نمی داند.
روایت داستان «زندگی اسرارآمیز» خواننده را در جریان تلاش های لی لی برای شناخت خود و درک حقیقت مربوط به گذشته پرفراز و نشیبش قرار می دهد. اما او قبل از هر چیز، باید با حقیقت تلخی راجع به مادرش و مرگ اسرارآمیز او روبه رو شود.
جز از کل در مورد پدر و پسری است که هر کدام از یک زاویه خاص و متفاوت با عامه مردم به زندگی و اتفاقات آن نگاه می کنند. پدر با باورهای خاص و گاه عجیب خودش سعی می کند پسرش، جسپر را به بهترین شکل ممکن تربیت کند و به همین خاطر داستان زندگی خودش را از همان دوران کودکی برای او تعریف می کند.
رمان پاییز فصل آخر سال است از حال و هوای زنانی میگوید که در دوراهیهای زندگی دست و پا میزنند و به دنبال راهی برای خلاصی از گذشته و آینده، دوباره شاد زیستن یا کنار گذاشتن رویاها و با واقعیت زندگی کردن هستند.
ریگ روان جدیدترین اثر استیو تولتز پس از رمان تحسین شده جزء از کل است. تولتز در مصاحبه ای گفته جزء از کل را درباره ترس از مرگ نوشته و ریگ روان را درباره ترس از زندگی.
هاینریش بل، برنده نوبل ادبیات، در رمان عقاید یک دلقک، به خوبی توانسته شرایط کشورش در زمان هیتلر را از نظر تاریخی، اجتماعی، سیاسی و … برای خواننده ترسیم کند و با کمک کاراکتر هانس، مردی افسرده که ماسک بر چهره زده و به دنبال سرنوشت مبهمی به خانه اش بازگشته است، شرایط را برای خواننده ملموس می سازد.
عامه پسند رمانی است که مي توان آن را در رده ادبيات پليسي به شمار آورد، اما در این اثر هيچ جنايتي اتفاق نمي افتد و در عین حال دارای طنزهای زیادی هم می باشد.
کتاب بهترین شکل ممکن مجموعه ای است شامل ۶ داستان که هر کدام از داستان ها در یکی از شهرهای شیراز، تهران، مشهد، اهواز، اصفهان و بندر انزلی اتفاق می افتد.
بکمن در رمان تراژیک - کمیک مردی به نام اوه، احساس هایی مثل عشق و نفرت را به زیبایی به تصویر می کشد و انسان و جامعه مدرن را در لفاف طنزی شیرین و جذاب نقد می کند.
جای خالی سلوچ، بعد از کلیدر، قویترین اثر دولت آبادی می باشد. این رمان، داستاني است كه بر اساس تقليدي نزديك به واقعيت از آدمي و عادات و حالات بشري نوشته شده باشد و به نحوي از آن جا شالوده جامعه را در خود تصوير و منعكس كند.
«سه قصه» از چهار داستان به نام های «بالشی پُر از پَر سفید»، «خروس سفید»، «ماه بر پیشانی» و «سرگذشت فنچ ها» تشکیل شده و پوریا علمی، طنزپرداز مطرح کشورمان مقدمه آن را نوشته است.
رفتیم بیرون سیگار بکشیم هفده سال طول کشید شامل نه داستان از هفت نویسنده معاصر روس است که در ابتدای هر داستان یک صفحه به شرح حال و فعالیت های نویسنده اختصاص داده شده است.
کتاب اسکارلت دهه شصت مجموعه شعری از سجاد افشاریان است. اشعاری که عموماً روحی عاشقانه در آنها دیده می شود.
کتاب «مردم در سیاست ایران» نوشته یرواند آبراهامیان، شامل ۵ مقاله از این تاریخ نگار است. موضوع محوری پژوهش های این کتاب، تغییرات و تحولاتی است که نه از گذر گفت وگوها و بده بستان های سیاستمداران حرفه ای پشت درهای بسته، بلکه به واسطه حضور مردم در خیابان یا همبستگی اصناف و جمعیت ها برای رسیدن به خواست هایی جمعی به دست آمده است.
فرار از اردوگاه 14 روایت مستندی است از زندگی در یکی از مخوف ترین و امنیتی ترین اردوگاه های زندانیان سیاسی در کره شمالی.
ماجرای کتاب برادران سیسترز درباره زندگی دو برادر به نام های ایلای (راوی ماجرا) و چارلی با نام خانوادگی سیسترز است که به عنوان دو آدم کش، شهرت زیادی دارند.
رمان غول مدفون یکی از رمانهای محبوب نوبلیست ژاپنی یعنی «ایشی گورو» است. این کتاب حکایتِ زندگیِ زوجی است در میان مردمی که چیزی از گذشته خود به یاد نمی آورند. خود آنها هم تنها یادشان می آید که زمانی پسری داشته اند و می دانند که به جست و جوی او باید پا در راهِ سفری سحرآمیز گذاشت.
ایده محوری «ابله» همان طور که خود «داستایوفسکی» در یک نامه نوشته، «ارائه تصویر کامل از یک انسان زیبا» است. پرنس «میشکین» ابله مقدس روسی و از تبار «دون کیشوت» است، یک نوع مسیح در جهانی غیرمسیحی.
رمان «خانه لهستانی ها» نوشته مرجان شیر محمدی است، هر چند که بیشتر او به عنوان یک بازیگر شناخته می شود، اما نویسنده ای است با چند داستان و رمان که بعضاً آثارش با تحسین اهالی ادبیات وهمین طور اقبال مخاطبان مواجه شده است.
از دو که حرف می زنم از چه حرف می زنم نوشته هاروکی موراکامی در واقع خاطرات مرتبط با دوندگی هاروکی موراکامی و نقش آن در نویسندگی و زندگی حرفه ای وی است.
کتاب مو قرمز اثر اورهان پاموک نویسنده نامدار ترک و برنده جایزه نوبل ادبیات است. پاموک در این رمان با خلاقیتی که دارد افسانه ها و اسطوره ها را با واقعیت پیوند می دهد و ماجرایی جذاب با پایانی غافل گیر کننده و فراموش نشدنی می آفریند.
کتاب دختر پرتقالی نوشته یاستین گردر نویسنده مشهور نروژی است. یاستین گردر رمان دختر پرتقالی را دو سال بعد از نگارش رمان «مرد داستان فروش» منتشر کرد. حال و هوای رمان «دختر پرتقالی» تشکیل شده از یک داستان کلی با روایت هایی گوناگون، حول محور پرسش های فلسفی فراوان. اثری نسبتاً خوب با دیالوگ های تأثیر برانگیز است.
کتاب افشاگر گریشام چندین هفته پرفروشترین کتاب در زمینه ادبیات داستانی بوده است. نیویورک تایمز در مطلب خود کتاب «افشاگر / The Whistler» را نسبت به کتاب پیشین این نویسنده «وکیل دغل / Rogue Lawyer» گام بلندی به جلو دانست.
کتاب چراغ ها را من خاموش می کنم اثر زویا پیرزاد یکی از معروف ترین کتاب های دهه هشتاد است. این رمان از هنگام انتشار تاکنون بسیار مورد استقبال مخاطبین قرار گرفته است، به گونه ای که تاکنون به چاپ هفتادم رسیده است. بیشتر مخاطبان داستان معاصر فارسی این کتاب را خوانده اند. فرانکلین لوئیس ترجمه انگلیسی این کتاب را با عنوانThings We Left Unsaidدر سال ۲۰۱۲ منتشر...
کتاب عادت می کنیم اثر زویا پیرزاد یکی از پرفروش ترین رمان های حال حاضر محسوب می شود. این رمان برشی از زندگی سه زن ایرانی، دختر و مادر و مادربزرگ در تهران دهه ی 80 شمسی است. دختر درگیر مسائل و خواسته های نسل خود است، مادربزرگ هنوز غرق در گذشته ای است که کمابیش ساخته و پرداخته ی ذهن راوی قصه آرزوست.