معرفی و نقد کتاب بار هستی

خرید انلاین کتاب بار هستیکتاب بار هستی نوشته میلان کوندرا، یک رمان فلسفی محسوب می‌شود. این رمان توسط «پرویز همایون‌فر» ترجمه شده است. این کتاب، تفکر درباره زندگی انسان و تنهایی او در جهان است؛ جهانی که در واقع «دامی» بیش نیست و بشر – مغرور و سرگردان – در ریسمان‌های به هم تنیده آن تلاش می‌کند.


معرفی و نقد کتاب بار هستیمعرفی کتاب بار هستی

این کتاب به شرحی از وضعیت زندگی هنرمندان و روشنفکران چکسلواکی پس از بهار پراگ، یعنی پس از حمله اتحاد شوروی به چکسلواکی، می‌‌پردازد.

توما و ترزا شخصیت‌های اصلی رمان‌اند. توما، بهترین جراح یکی از بیمارستان‌های پراگ است، انتقادات فراوانی به کمونیست‌ های چک دارد و این موجب می‌ شود که او شغل‌ خود را از دست بدهد. او مایل نیست هیچ زنی به زندگی‌اش وارد شود، اما یک رشته اتفاق «شش‌گانه» او را به سوی ترزا – که به عنوان پیشخدمت رستوران در شهری کوچک کار می‌کند – می‌کشاند. ترزا هم با گوش سپردن به ندای اتفاقات جرات پیدا می‌کند، خانه و مادرش را که اوج تضاد خواستن و نخواستنش بود، را ترک کند و به پراگ بیاید و زندگی‌اش را تغییر دهد.

پس از مدتی این دو با هم ازدواج می‌کنند، اما … .

 نویسنده داستان را به شکل غیرخطی روایت می‌کند و در بسیاری از مواقع مستقیماً وارد داستان شده و با خواننده رو در رو صحبت می‌کند و تمام اینها به هیچ‌وجه آزاردهنده نیست. این کتاب را می‌توان بارها و بارها خواند و هر بار مطالبی جدید را کشف کرد.

 

عناوین هفت بخش رمان بار هستی:

  • بخش یکم: سبکی و سنگینی
  • بخش دوم: تن و روان
  • بخش سوم: کلمه‌های نامفهوم
  • بخش چهارم: تن و روان
  • بخش پنجم: سبکی و سنگینی
  • بخش ششم: راهپیمایی بزرگ
  • بخش هفتم: لبخند کارنین

کوندرا در توصیف قهرمانان خود می‌نویسد: «شخصیت‌های رمانی که نوشته‌ام، امکانات خود من هستند که تحقق نیافته‌اند. بدین سبب تمام آنان را هم دوست دارم و هم هراسانم می‌کنند. آنان هر کدام از مرزی گذر کرده‌اند که من فقط آن را دور زده‌ام. آنچه مرا مجذوب می‌کند، مرزی است که از آن گذشته‌ام – مرزی که فراسوی آن خویشتن من وجود ندارد.

برداشت فلسفی و زبان نافذ کتاب، از همان آغاز خواننده را با مسائل بنیادی هستی بشر روبه رو می‌کند و به تفکر وا می‌دارد… اگرچه شخصیت‌های کتاب واقعی نیستند، از انسان‌های واقعی، بهتر درک و احساس می‌شوند.

این اثر ترکیبی از نگاهی فلسفی،سیاسی و روانشناختی است. تویسنده با بررسی تمام ابعاد چهار شخصیت اصلی داستان، توما، ترزا، سابینا و فرانز، در برابر مقوله‌های هستی تنها به پرسش می‌پردازد و با نسبی دانستن چیزهای بشر، هیچ چیز را پیش‌داوری نمی‌کند.

کوندرا این رمان را برای اعتلا‌ی ارزشمندترین جنبه‌های فرهنگ بشری می‌داند که باید با دقت، تمرکز فکر، حوصله و تخیل خوانده شود. همین‌طور می‌داند،کمتر کسی موفق به این امر می‌شود.

این کتاب همچون سرابی، تو را سرگردان حقیقت وجودت می‌کند و در هر بار خواندن امیدی در آشکارسازی حقیقت می‌یابی.

 

فیلم سبکی تحمل‌ناپذیر هستی (بار هستی)

The Unbearable Lightness of Being | فیلم بار هستی سبک تحمل ناپذیر هستی این فلیم ساخته فیلیپ کافمن محصول سال ۱۹۸۸ است. این فیلم بر اساس رمانی از میلان کوندرا با همین نام ساخته شده است.

کافمن تا حد زیادی در به تصویر درآوردن رمان شخصی، سیاسی و پرآوازه کوندرا، نویسنده سرشناس چک، موفق بوده است؛ به قدری که تشخیص آمریکایی بودن فیلم را دشوار می‌سازد. اینجا، بخصوص، مایه شکست تراژیک انسان معاصر غربی در برقراری رابطه‌ای انسانی به خوبی پرداخت می‌شود. در سراسر فیلم تماشاگر دچار حسی از غم غربت نسبت به زمانه‌ای از دست رفته می‌شود که آدم‌ها در پی خوشبختی بودند و به خاطر گرفتاری در چنبره‌ای از وقایع اجتماعی (که از خواست و کنترل آنان به دور بود) ناکام ماندند.

هر سه بازیگر اصلی، دی‌لوئیس، اولین و بینوش، عالی هستند. صحنه‌های پراگِ فیلم در پاریس (با کار، مثل همیشه بی‌نظیر نیکویست) فیلمبرداری شدند.

 

درباره نویسنده کتاب بار هستی

میلان کوندرا نویسنده کتاب بار هستی میلان کوندرا یکی از پرطرفدارترین نویسندگان چند دهه گذشته و حال حاضر در سراسر جهان و همچنین در ایران می‌باشد. این نویسنده با اصلیت چکسلواکی هم‌اکنون تابعیت فرانسه را پذیرفته و در فرانسه زندگی می‌کند. کوندرا در نوجوانی سرودن شعر را آغاز کرد که حالت انتقادی آنها توجه خوانندگان زیادی را جلب کرد سپس شعر را رها کرد و به نوشتن رمان پرداخت. وی همچنین تحصیلات در زمینه ادبیات و زیبایی‌شناسی را نیمه‌کاره رها کرد تا وارد دانشکده فیلم و سینما شود.

میلان کوندرا مفاهیم فلسفی را در قالب رمان به نحوی مطرح می‌کند که خواننده کمتر متوجه این قضیه می‌شود/ آثار او از آن دست آثاری است که به واقع هیچ قسمت از کتاب را نمی‌توان حذف کرد.

بهترین اثر کوندرا کتاب بار هستی است. قبل از انقلاب مخملی ۱۹۸۹، حکومت کمونیستی کتاب‌های وی را در چک ممنوع کرده بود. او ترجیح می‌دهد به‌دور از هیاهوی شهرت زندگی کند و کمتر با رسانه‌ها گفتگو می‌کند. میلان کوندرا تاکنون چندین بار نامزد دریافت جایزه نوبل ادبیات بوده‌است.

 

برای خرید آنلاین کتاب بار هستی کلیک کنید.

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “معرفی و نقد کتاب بار هستی”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کافه کتاب تاپدم

کافه کتاب تاپدم یک وبلاگ خودمانی است برای کتابخوان‌ها … .

بیا کنار هم قهوه بنوشیم و کتاب بخوانیم … .

نقل قول

تاپدم در شبکه‌های اجتماعی

کانال تلگرام کافه کتاب تاپدم

اینستاگرام کافه کتاب تاپدم