کاهش 20 درصدی تیراژ کتاب طی یک سال

میانگین شمارگان کتاب در آذرماه سال جاری ۱۴۱۸ نسخه بوده که در مقایسه با ۱۷۶۹ نسخه شمارگان عناوین منتشر شده در آذرماه سال گذشته، ۲۰ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی موسسه خانه کتاب، آمار نشر در آذرماه سال جاری نشان می‌دهد که ۸ هزار و ۱۵۲ عنوان کتاب راهی بازار نشر شده است که در مقایسه با بازه زمانی مشابه سال گذشته ۱۶ درصد رشد داشته است.

میزان مطالعه در کشور ایران 96 - 97 - 98

موضوع کودک و نوجوان با هزار و ۳۹۲ عنوان کتاب یکی از پرعنوان‌ترین حوزه‌های نشر در آذرماه سال جاری بوده است. بر اساس این آمار تعداد کتاب‌های تالیفی در این حوزه ۸۵۵ عنوان و تعداد کتاب‌های ترجمه ۵۳۷ عنوان بوده است.

از مجموع کتاب‌های منتشر شده در آخرین ماه پاییز سال جاری، بیشترین میزان کتاب‌های چاپ اول به موضوعات علوم عملی، ادبیات و کودک و نوجوان اختصاص پیدا کرده است و موضوعات کودک و نوجوان، کمک درسی و  علوم اجتماعی  بیشترین میزان تعداد کتاب‌های باز چاپی را از آن خود کرده‌اند.

میانگین شمارگان کتاب در آذرماه سال جاری هزار و ۴۱۸ نسخه بوده که در مقایسه با هزار و ۷۶۹ نسخه شمارگان عناوین منتشر شده در آذرماه سال گذشته شاهد کاهش ۲۰ درصدی میانگین شمارگان کتاب‌ها بوده‌ایم. در مجموع شمارگان کل کتاب‌های منتشر شده در آذر ماه سال جاری ۱۱۴۴۴۲۲۰ بوده است.

ناشران تهرانی ۶ هزار و ۱۲۴ عنوان کتاب و ناشران شهرستانی ۲ هزار و ۲۸ عنوان کتاب در آذرماه سال ۱۳۹۶ منتشر کرده‌اند. ۷۵ درصد کتاب‌ها در استان تهران منتشر شده و پس از آن  استان های قم با ۸ درصد و خراسان رضوی با ۴ درصد قرار دارند.

بر اساس آمار نشر کتاب در آذر ماه سال ۱۳۹۶، انتشارات صدرا با ۱۲۱ عنوان کتاب در صدر پرکارترین ناشران عمومی قرار گرفت. نشر  جنگل با ۷۵ عنوان کتاب در جایگاه دوم و بعد از آن، نشر چشمه، پرستش، اسرار علم، نوید ظهور، خرسندی، سنجش و دانش و دفتر انتشارات اسلامی در جایگاه‌های بعدی ناشران عمومی پرکار قرار گرفتند.

انتشارت هنارس، بلور، هوپا، جمال، قدیانی، پرتقال، افق، نگین هشتم، آریا نوین و فاطمی در فهرست ۱۰ ناشر کودک پرکار در آذرماه سال جاری قرار گرفته‌اند.

همچنین، شرکت انتشارات کانون فرهنگی آموزش، بین‌المللی گاج، سمت، مبتکران، کاگو، راه، پیشروان، مهاتما گاندی، پیدار، طلایی پویندگان دانشگاه از جمله ناشران آموزشی پرکار آخرین ماه پاییز سال جاری هستند.

براساس فهرست کتاب‌های منتشر شده در آذرماه سال جاری، کتاب‌ «کودک (۶ ساله) : واحد یادگیری (آموزشگاه) پیش دبستان» با ۴۷ هزار نسخه در صدر جدول پرشمارگان‌ترین کتاب‌ها قرار گرفته‌ است و کتاب‌های «کودک ۲ (۶ ساله) واحد یادگیری خانواده»، «واحد کار کودک: واحد های خیابان، مهارت های کودک، جانوران»، «آموزه های قرآنی ۲: گلباغ قرآن»، «واحد کار کودک: واحدهای آموزشگاه، خوردنی‌ها، پاییز»، «آموزه‌های قرآنی ۱: گلباغ قرآن»، «آگاه سازی پیشگیری از معلولیت‌ها ویژه پایه یازدهم (۲ جلدی)»، «آگاه‌سازی پیشگیری از معلولیت‌ها ویژه پایه دهم (۳ جلدی)»، «حقوق مدنی اشخاص و محجورین (با تجدید نظر و اضافات) و «منشور حقوق دانشجویی» در جایگاه‌های بعدی قرار دارند.

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “کاهش ۲۰ درصدی تیراژ کتاب طی یک سال”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کافه کتاب تاپدم

کافه کتاب تاپدم یک وبلاگ خودمانی است برای کتابخوان‌ها … .

بیا کنار هم قهوه بنوشیم و کتاب بخوانیم … .

نقل قول

تاپدم در شبکه‌های اجتماعی

کانال تلگرام کافه کتاب تاپدم

اینستاگرام کافه کتاب تاپدم