بیشعوری

محصول جدید

بیشعوری (Assholism) کتابی ا‌ست به طنز در مورد «تجاوز حماقت‌آمیز اما آگاهانه به حقوق دیگران The Original Self-HelpGuide for Recovering Assholes and Their Victims»، نوشته خاویر کرمنت که در سال ۱۹۹۰ منتشر شد. نویسنده در این کتاب مدعی می‌شود که بیشعوری یک بیماری و اعتیاد است، نه بداخلاقی و سوءرفتار و به معرفی بیشعوری از زوایای مختلف می‌پردازد.

15,000 تومان

معرفی کتاب بیشعوری

کتاب بیشعوری شما را با خطرناک ترین بیماری تاریخ بشریت یعنی بی شعوری آشنا می کند. این کتاب با زبانی طنزگونه به بررسی پدیده بیشعوری در دنیای امروز می پردازد. اگر برای شناخت و درمان این معضل بزرگ تاریخ بشریت و نحوه رفتار با مبتلایان به این بیماری، یک راهنمای عملی ارزشمند می خواهید، در خواندن این کتاب درنگ نکنید.

نویسنده معتقد است بیشعورها، افرادی نابغه و باهوش هستند. نابغه هایی خودخواه، مردم آزار و با اعتمادبه نفسی کاذب. این افراد با منفعت طلبی های خود در نهایت به خود و افراد جامعه ضرر می رسانند. بیشعوری یک بیماری است و بیشعور یک بیمار. خاویر کرمنت در این کتاب این موضوع را به خوبی مورد بحث قرار داده و با لحنی طنزگونه و ماجراهایی ساختگی اما نزدیک به واقعیت زندگی ، یک چیز را به ما گوشزد می کند: دنیا را بیماری مسری و خطرناک بیشعوری تهدید می کند و اگر الان به فکر چاره نباشیم، بیشعورها دنیا را نابود می کنند.

تصویر روی جلد کتاب اثر معروف نقاشی “ادوارد مونک” نروژی از نقاشان سبک پست امپرسیونیسم با نام “جیغ" است. مونک یکی از منتقدان اخلاقی انسان نوین نیز به شمار می رود و موضوعات مهم آثارش عبارتند از رنج، مرگ و عشق فاسد؛ موضوعاتی که ارتباط مستقیم بابیشعوری دارند.

این کتاب به سرعت تبدیل به یکی از پرفروشترین کتابهای غیرداستانی شد، تا جایی که در سی امین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران چاپ بیست و نهم این کتاب با تیراژ پنج هزار نسخه در دسترس علاقه مندان قرار گرفت.

 

درباره مترجم کتاب بیشعوری:

محمود فرجامی روزنامه نگار، نویسنده، مترجم، طنزپرداز و پژوهشگر طنز ایرانی است. وی یکی از مؤسسان، و رئیس فعلی انجمن جهانی طنز فارسی است. وی دانش آموخته مهندسی نرم افزار در مقطع کارشناسی، فلسفه در مقطع کارشناسی ارشد و ارتباطات (گرایش روزنامه نگاری) در مقطع دکتری است. پایان نامه دکتری وی دربارهانگیزه های تولید طنز سیاسی در ایران است و در آن از مصاحبه های اختصاصی با هادی خرسندی، ابراهیم نبوی، رؤیا صدر، ابوالفضل زرویی نصرآباد، فیروزه مظفری، مانا نیستانی، پوریا عالمی، هادی حیدری و ف. م. سخن به عنوان منبع اصلی اطلاعات استفاده شده است. فرجامی در سال ۲۰۱۲، دانشجوی برجسته دکتری از انجمن بین الملی مطالعات طنز جایزه دریافت کرده است.

 

بخش ­هایی از متن کتاب:

  • تعریف بیشعوری

یکی از راه های عمومی شناختن بیشعورها، شناسایی موقعیت های بروز بیشعوری است. بسیاری از مردم عقیده دارند: ”شاید من نتوانم بیشعوری را تعریف کنم اما قطعاً وقتی بیشعوری را ببینم، می شناسمش .”

دیگران اعتراض می کنند که کلمه بیشعور واژه عامیانه نسبتاً جدیدی است که فقط برای تحقیر و استهزاء به کار میرود و از این رو درست نیست که به عنوان اصطلاحی پزشکی به کار رود، چون ممکن است باعث جریحه دار شدن احساسات بیماران شود و روشن است که این جماعت چیز زیادی در باره بیشعوری نمی دانند و این واقعیت را که بیشعورها هیچ گونه احساساتی ندارند، در نظر نمی گیرند. به عبارت دیگر احساسات یک آدم بیشعور تا زمانی که او در مسیر درمان و بهبودی قرار نگیرد، اصولاً غیر قابل جریحه دار شدن است.

مطلبی را روشن کنم که حفظ و استعمال واژه بیشعور در درمان این بیمار ارزش و اهمیت بسیاری دارد. درست است که مردم عادی خوششان نمی آید که بیشعور نامیده شوند، اما مردم عادی که بیشعور نیستند. بیشعورها؛ پررو، نفرت آنگیز، ترسناک و متکبرند و باید اسمی رویشان باشد که دست کم کمی به خود بیاوردشان.

آدم بیشعور اولین گام درمان و بهبودی اش را حتماً باید با گفتن “من بیشعورم” آغاز کند و حتی گفتن جملات مشابهی نظیر”من آدم وقیحی ام” اصلاً آن اثر لازم را ندارد. بیشعوری یک نوع اعتیاد است به قدرت، وظیفه نشناسی بی حد و شهوت تسلط بر دیگران، این بیماری تعادل درونی قربانی اش را به هم می زند؛ تا زمانی که که آدم شود و اعتراف کند: “من بیشعورم.”

یکی از بیشعورها تحت درمان می گوید: “تا زمانی که شروع به درمان نکرده بودم هیچ تصوری از اینکه چند نفر دیگر بیشعورند نداشتم، اما مدتی که گذشت فهمیدم که تمام دوستانم هم بیشعورند. وقتی بهشان پیشنهاد کردم که با من در جلسات درمانی شرکت کنند فقط مثل بیشعورها بهم خندیدند.

  • نشانه های بیشعوری

اپیدمولوژی بیشعوری نشان می دهد که افراد بسیاری در معرض ابتلا به بیماری بیشعوری قرار دارند. گروه کثیری از مردم به کارهایی مشغول اند که احتیاج به استعداد خاصی ندارد، اصولاً هر کاری که با قانون است. به خصوص اگر با نظارت و اجبار همراه باشر خطر بیشعوری را در خود دارد.

نتایج تحقیقات گوناگون نشان می دهدکه بی شک در میان کسانی که مدرک دکتری روان شناسی دارند نیز تعداد زیادی بیشعور وجود دارد. مانند بسیاری از بیماری ها، بیشعوری هم ممکن است به ارث برسد. بسیاری از بیشعورها این بیماری را از پدر یا مادرشان به ارث برده اند . بیشتر بیشعورها را می توان از روی رفتار تهاجمی و اخلاق قلدرمآبانه شان شناخت. اگر با گردن کلفتی و ترساندن دیگران نتوانند کارشان را به انجام رسانند، حقه سوار می کنند یا قانون و مقررات را طوری انگولک می کنند تا نتیجه اش به نفع شان شود. مثل تمام اعتیاد ها، مسأله انکار در بیشعوری هم مسأله مهمی است. بیشعورها قبول نمی کنند که باید مسئولیت پذیر باشند و یا دست کم زیر حرفشان نزنند و حاضر به پذیرش اشکال و اشتباه در کارشان باشند.

بیشعورها قواعد نا نوشته ای دارند که بر طبق آن رفتار می کنند:

  • تمام مشکلات را دیگران به وجود آورده اند.
  • اصلاً نیازی به ریشه یابی مشکلات نیست، فقط یکی را پیدا کن که تقصیر را گردنش بیندازی.
  • کم نیاور، تمام کاستی ها و خطاها را می توان در پشت نقابی از وقاحت و گستاخی پنهان کرد.
  • اگر از قانونی خسته شدی، مطابق نیازت یکی دیگر بساز، اما به محض آن که به خواسته ات رسیدی آن را هم نقض کن.

بیشعورها کسانی اند که فکر می کنند قانون در رابطه با آن ها تعریف و معین می شود و آن ها تافته های جدا بافته ای اند که حق انجام هر کاری را که اراده کنند دارند. بیشعوری مرض وقاحت و سوء استفاده از دیگران است. مشکل درمان بیشعوری آن است که آدم بیشعور معمولاً قبول نمی کند بیشعور است. اگر هم عاقبت قبول کند، باز هم تمایل دارد تقصیر آن را به گردن دیگران بیندازد.

از سوی دیگر، این بیماری به شدت واگیر دارد، تا آنجا که حتی ممکن است یک درمان گر قوی و با اراده، به راحتی تحت تاثیر استدلال ها و دفاعیات یک بیشعور قرار گیرد و تا آنجا پیش رود که بعد از مدتی او هم مثل بیشعورها رفتار کند! نبایداز نامیدن بیشعورها به نام بیشعور شانه خالی کنیم، چرا که همین ملاحظات و تعارف هاست که باعث می شود بیشعورها بیشتر و بیشتر در بیشعوری شان غرق شوند.

زبان فارسی
نویسنده/نویسندگان خاویر کرمنت
مترجم محمود فرجامی
ناشر تیسا
سال انتشار 1396
نوبت چاپ بیست و ششم
سایز (قطع یا اندازه) رقعی
تعداد صفحات 199 صفحه
وزن 200 گرم
شابک 97860072212066
جلد شومیز
رتبه 
1396-12-24

کتاب بیشعوری

اگر به عنوان نوعی رمان خونده بشه کتاب بدی نیست. اگر دنبال محتوی واقعی هستید دنبال کتاب های بهتری برین که توسط روانشناسان برجسته نوشته شدن

بررسی خود را بنویسید!

نوشتن دیدگاه

بیشعوری

بیشعوری

بیشعوری (Assholism) کتابی ا‌ست به طنز در مورد «تجاوز حماقت‌آمیز اما آگاهانه به حقوق دیگران The Original Self-HelpGuide for Recovering Assholes and Their Victims»، نوشته خاویر کرمنت که در سال ۱۹۹۰ منتشر شد. نویسنده در این کتاب مدعی می‌شود که بیشعوری یک بیماری و اعتیاد است، نه بداخلاقی و سوءرفتار و به معرفی بیشعوری از زوایای مختلف می‌پردازد.

محصولات مرتبط

«بودن» داستانی کم حجم است که توسط یرژی کوشینسکی در 136 صفحه نوشته شده است. داستان بسیار ساده شروع می شود و به تدریج عجیب و غیر قابل باور می گردد . اما ناگهان متوجه می شوی که نویسنده به طرز بسیار استادانه ای واقعیت های تلخ جامعه بشری و در کنار آن مدینه فاضله ای که آرزوی انسان های خیرخواه است و ذات پاک بشری را به تصویر می کشد.

9,000 تومان
مشاهده سریع

این کتاب شامل شش داستانِ کوتاه است که اکثرشان در دو یا سه سالِ اخیر نوشته شده اند و مخاطبان در آن ها فضاهای جدیدی از دولت آبادی درک خواهند کرد. درون مایه اکثر داستان ها شهری ست و بعضی شان نیز حتی در جغرافیایی خارج از ایران اتفاق می افتند.

12,000 تومان
مشاهده سریع

نبرد من، کتابی که توسط آدولف هیتلر نوشته شده است و بیانگر اندیشه های سیاسی هیتلر و ناسیونال سوسیالیسم می باشد.

44,000 تومان
مشاهده سریع

مزایای منزوی بودن (The Perks of Being a Wallflower) کتابی به سبک رمان نامه نگارانه است که توسط نویسنده آمریکایی، استیون چباسکی نوشته شده است. این کتاب اولین بار در ۱ فوریه ۱۹۹۹منتشر شد و توانست به مدت ۷۱ هفته در لیست پرفروش ترین کتاب های نیویورک تایمز قرار بگیرد. این کتاب مجموعه ای از نامه های میان دو دوست است.

18,000 تومان
مشاهده سریع

کتاب بار دیگر، نادر نوشته سید قاسم یاحسینی تاریخ شفاهی زندگی شهید نادر مهدوی است. شهید نادر مهدوی (شهید شاخص سال 1394) یکی از مهره های اصلی جریان مقابله به مثل در خلیج فارس در دوران جنگ تحمیلی است.

13,000 تومان
مشاهده سریع

کتاب عباس دست طلا به همت سازمان بسیج اصناف کشور و توسط نشر فاتحان و با قلم خانم محبوبه معراجی پور چاپ شده است. عباس دست طلا یک کتاب جنگی و حماسی نیست؛ یعنی فقط جنگی نیست. بلکه یک کتاب اقتصادی است؛ یک کتاب کار است.

6,000 تومان
مشاهده سریع

بالا